Ugens kunstner – Brian Ravnholt Jepsen

Ugens kunstner – Brian Ravnholt Jepsen

Brian Ravnholt Jepsen er udstillingsaktuel på Møstings Hus med Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs. Her er det værket Rainbow Dash, 2014. Foto: Honza Hoeck

Billedserie

Udstilling

Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs

28 feb 2015 12 apr 2015

Brian Ravnholt Jepsen

Møstings Hus
Se kort og tider

Brian Ravnholt Jepsen har gennem en årrække udviklet og fornyet brugen af lysstofrøret som kunstnerisk medie. Hans abstrakte skulpturer og installationer indhyller rummet og beskueren i magiske elektro-vibrationer, hvor minimalisme, åndelighed og disco mødes og brydes.

Brian Ravnholt Jepsen. Foto: Kristine Frahm
Brian Ravnholt Jepsen. Foto: Kristine Frahm
Brian Ravnholt Jepsen komponerer abstraktioner af lysstofrør, glas, folie og spejle. Igennem ti år har hans idéorienterede kunstpraksis ført ham omkring både fotografi, lyd, skrift, skulptur, video og installation, men lyset har altid været udgangspunktet. I hans rumlige og skulpturelle installationer er lysstofrøret det primære medie.

Æstetisering af hverdagslig irritation
De fleste af os kender til det enerverende lysstofrør, der med dets epileptiske sitren kan fremkalde dyb irritation. Det samme er tilfældet med den umulige bunke sammenfiltrede ledninger og den insisterende lyd af summende elektronik.

Hos Ravnholt Jepsen forvandles de beskedne masseproducerede genstande fra kedelig belysning til kunst i en simpel gestus, der omplacerer lysstofrørene fra deres vante plads i loftet til væggen og gulvet. Neonlyset trækker urbanitet og atmosfæren fra offentlige bygninger med sig ind i udstillingsrummet og lader højæstetiske kompositionsgreb brydes med natligt virvar og storbyens kunstige belysning.

#15, 2013. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
#15, 2013. Foto: Brian Ravnholt Jepsen

Abstraktion og brudt minimalisme
Ravnholt Jepsens værker har deres tydelige referencer til den amerikanske kunstner Dan Flavin (1933-1996), som er kendt for sine minimalistiske installationer af lysstofrør. Flavin hadede betegnelsen minimalisme, men Ravnholt Jepsen arbejder bevidst med genren, samtidig med han udfordrer den.

Carcass, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Carcass, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Han arbejder konsekvent med abstrakte og minimalistiske kompositioner, hvor farve, balance og dynamik tegnes af neon, glas og folie. Og de stringente, rette linjer og cirkler, der kendetegner Ravnholts samlede værkproduktion, står i kontrast til de mange ledninger, som voldsomt vælter ud fra væggene og slanger sig hen over gulvet. 

Værkerne får ikke lov at hvile som minimalistiske designobjekter. Konstruktionen blottes og får værkerne til at fremstå som rå lysmaskiner vendt på vrangen. Harmoni stilles over for dynamik; orden over for uorden.

Hos Ravnholt er det dog ikke alt, der står lysende klart og bøjet i neon. Abstraktionen tillader en frihed i beskuerens tilgang til værkerne og udfordrer neonrørets association med klar kommunikation og belysning i bybilledet: open 24 hrs.

Selvgranskning og åbenbaring
Tidligere har kunstneren været optaget af religiøsitet, konspiration og komplotter, der i forskellige medier har udforsket menneskelig morbiditet.

Chair of Revelation (2010) er et hovedværk i Ravnholt Jepsens oeuvre. En voldsom, massiv skulptur, hvor en simpel klapstol er omringet af lysstofrør og et sort ledningsnetværk. Her står vi over for en åbenbaringens stol, hvor lyset har en iboende reference til religiøsitet og åndelighed: lysværkerne udsender ganske simpelt en aura.

Chair of Revelation, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Chair of Revelation, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen

Fra de store åndelige spørgsmål om godt og ondt har Ravnholt de senere år bevæget sig mod et rum for selvgranskning og indsigt. Den aktuelle udstillings titel, Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, peger mod denne nye tematik. I flere af de udstillede værker indgår spejle, der lader publikum stå ansigt-til-ansigt med sig selv, og i interiøret møder man kunstnerens eller publikums egne brudte overbevisninger.

Portfolio

Variation of Resemblance #1, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Variation of Resemblance #1, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
White/Pink/White/Purple Mirror Leaners, 2015. Installationsview fra Navigating Thorugh the Interior of my Borken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
White/Pink/White/Purple Mirror Leaners, 2015. Installationsview fra Navigating Thorugh the Interior of my Borken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Transformer Signal, White, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Transformer Signal, White, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Room Dissection, Pink, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Room Dissection, Pink, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Mirror Beacon #1 + #2, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Mirror Beacon #1 + #2, 2015. Installationsview fra Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs, Møstings Hus. Foto: Honza Hoeck
Osram L 58 W/830 Lumilux, 2015. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Osram L 58 W/830 Lumilux, 2015. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Frame Pressure #1 + #2, 2014. Foto: Hilda Gustafson
Frame Pressure #1 + #2, 2014. Foto: Hilda Gustafson
#14, 2013. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
#14, 2013. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Untitled #4, 2011. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Untitled #4, 2011. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
AA 191 & JAL 321, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
AA 191 & JAL 321, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Music Box (For Soundtracks), 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Music Box (For Soundtracks), 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Socket #1 + #2, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
Socket #1 + #2, 2010. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
20 Kitchen Scenes - Point of No Return, 2009. Foto: Brian Ravnholt Jepsen
20 Kitchen Scenes – Point of No Return, 2009. Foto: Brian Ravnholt Jepsen

Brian Ravnholt Jepsen (f. 1977) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi, Odense, i 2009 og Det Kongelige Danske Kunstakademi, København.

Udvalgte solo- og gruppeudstillinger:

2014 Galleri Pictura, Skånska Kunstmuseum, Lund
2014 Light and Arts Festival, Shedhalle Tübingen, Tübingen, Tyskland
2014 Grosses Treffen, Nordische Botschaften, Berlin
2014 Engagement AND Entrapment, Binyamin Gallery, Tel Aviv, Israel
2013 Sigils, Confronting Aesthetics or I Got a Pipeline straight to the Heart of You Opening My Head, OK Corral, København
2012 TIVOLI - Copenhagen Art Festival, København
2012 Laundromat Flat File - Norte Maar for Collaborative Projects in the Arts, New York, USA
2011 ENTER II, Kunsthallen Brandts, Odense
2010 Morbid Angel, WAS (Wonderland Art Space), København
2010 Post Hiphop, MOHS Exhibit, København
2009 Summer Salon, LaViolaBank Gallery, New York, USA
2008 Children of Terminator X, Laundromat Gallery, New York, USA
2008 The End of The End of The End of The End, Flux Factory, New York, USA
2006 Kashyyyk Autumn - Funen Art Museum, Odense, Denmark

Brian Ravnholt Jepsen er aktuel med udstillingen Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs på Møstings Hus indtil den 12. april 2015.

Billedserie

Udstilling

Navigating Through the Interior of my Broken Beliefs

28 feb 2015 12 apr 2015

Brian Ravnholt Jepsen

Møstings Hus
Se kort og tider

Del artiklen

'Ugens kunstner - Brian Ravnholt Jepsen'

Facebook