Skagensmalerne er ikke helt døde. Længe leve skagensfotograferne

Billedserie

Udstilling

Altid som aldrig før

31 jan 2009 19 apr 2009

Jørgen Borg, Peter Brandes, Christina Capetillo, Krass Clement, Joakim Eskildsen, Mads Gamdrup, Nicolai Howalt, John Jedbo, Astrid Kruse Jensen, Fie Johansen, Kirsten Klein, Janne Klerk, Henrik Saxgren, Trine Søndergaard

Skagens Museum
Se kort og tider

Der er udgivet et gennemillustreret katalog til udstillingen hvori historien bag sommerdagenen i Skagen fortælles af Hans Edvard Nørregård-Nielsen.

Skagensmalerne er ikke helt døde. Længe leve skagensfotograferne

Et eksempel på ægte skawboere i sommernattens Skagen. Joakim Eskildsen, Skagen I, 2008 (udsnit)

Skagensmalerne har efterladt Skagen med en tung arv, når det gælder kunst, men udstillingen Altid som aldrig før bærer med glæde byrden.

Åh nej, ikke endnu mere kunst fra Skagen!
Der er få steder i Danmark, der er så kunstgennempulede som Skagen. Selvom det er 100 år siden, der for alvor blev svunget med penslerne deroppe, hviler skyggerne efter Krøyer, Ancher og co. stadig tungt over landets nordligste by.
Fotoudstillingen Altid som aldrig før gør sig heldigvis ingen illusioner; den forsøger ikke at overskygge skyggerne efter skagensmalerne. I stedet knytter den an til forgængerne og formår derfor, på forunderlig vis, at fortælle en nuanceret og vedkommende historie om Skagen, lige nu og her.

Kunst og kunstnermytologi

Når det gælder skagensmalerne, er historien og myterne om kunstnerkolonien i Skagen anno 1900 lige så vigtig som malerierne. Det giver en fylde til malerierne, når man kender historien om somrene og vinen og kunstnerne, der samledes for at male i det særlige lys, hvor to have mødes.
Sådan er det også med Altid som aldrig før. At udstillingen er vellykket, skyldes formenligt tilblivelseshistorien, der spejler skagensmaler-mytologien fra første glas hip-hip-hurra-vin i haven til de færdige kunstværker på museets vægge. Historierne knytter fotografierne til stedet uden, at de forfalder til en overfladisk reproduktion af turistbrochurernes Skagen.

Mæcenen ser som den eneste ud af billedet i Trine Søndergaards opdatering af portrætfrisen fra Brøndums spisesal. Trine Søndergaard, Portrætfrise (Hans Edvard Nørregård-Nielsen), 2008.
Mæcenen ser som den eneste ud af billedet i Trine Søndergaards opdatering af portrætfrisen fra Brøndums spisesal. Trine Søndergaard, Portrætfrise (Hans Edvard Nørregård-Nielsen), 2008.

Fødselsdagsgaven
Über-mæcenen i dansk kunstliv, Ny Carlsbergfondets bestyrelsesformand, Hans Edvard Nørregård-Nielsen, samlede i maj 2008 en midlertidig kunstnerkoloni i Skagen. Han ville give en passende gave til Skagens Museums 100-års fødselsdag og kaldte derfor 14 fotokunstnere til byen. Deres opgave var at skabe værker, der passede til museets samling, men som samtidigt skulle bringe ny luft og liv ind mellem de gamle skagensmalerier.

Kunstnerne kigger ned i en dobbelttydig gestus til mæcenen. Trine Søndergaard, Portrætfrise (Joakim Eskildsen), 2008.
Kunstnerne kigger ned i en dobbelttydig gestus til mæcenen. Trine Søndergaard, Portrætfrise (Joakim Eskildsen), 2008.

Kunstkoloni Version 2008
Med Nørregård-Nielsen for bordenden var der endnu engang en rigtig kunstnerkoloni i Skagen, og mellem selskaberne i solen, vinen og maden (+ diskussioner om et stort nationalt fotoprojekt) gik de 14 skagensfotografer ud og tog de billeder, der i dag udgør gaven og udstillingen.
Centralt i udstillingen står Trine Søndergaards opdaterede udgave af portrætfrisen fra Brøndums spisesal. Den originale frise med alle skagensmalerne har kroværten Degn Brøndum som midtpunkt – i den nye udgave er Nørregård-Nielsen det altoverskuende centrum i kunstnerflokken og får dermed værket til at pege elegant tilbage til både 1900-og 2008-kunstnerkolonierne.

Klitgården var hjemsted for kunstnerkolonien 2008. Astrid Kruse Jensen, Untitled #1 Lookning at, 2008.
Klitgården var hjemsted for kunstnerkolonien 2008. Astrid Kruse Jensen, Untitled #1 Lookning at, 2008.

Sommernatten i Skagen Version 2008
Astrid Kruse Jensens fanger sammenstød mellem lys og mørke, Joakim Eskildsen finder de ægte skawboere i natten og Henrik Saxgren (gen)fotograferer den strand, hvor de hvide damer gik og stadig går i Krøyers Sommeraften på Skagen Sønderstrand.
De tre fotografers brug af lang lukketid (til fotografierne) skaber drømmeagtige og brændende varme stemninger, der forplanter sommernattens varme helt ind i vinterens isnende kulde.

Skagen Sønderstrand uden damer i hvide kjoler. Henrik Saxgren, Skagen Sønderstrand nat nr. 5, 2008.
Skagen Sønderstrand uden damer i hvide kjoler. Henrik Saxgren, Skagen Sønderstrand nat nr. 5, 2008.

Og der er mere i vente
Disse fire + de ti andre fotokunstneres historier og værker gør Altid som aldrig før til den helt rigtige gave til det helt rigtige sted og får mig til at vente spændt på deres gennemfotografering af hele landet i projektet Danmark under forvandling.
Sidst, men ikke mindst en thumbs-up til Nørregård-Nielsen – det er sgu blæret at give så velvalgte gaver.

Se flere billeder fra udstillingen her.

Joakim M. Eskildsen har i år modtaget Statens Kunstfonds arbejdslegat på 100.000 og Kirsten Klein er i år blevet præmieret med lisvarig ydelse.

Billedserie

Udstilling

Altid som aldrig før

31 jan 2009 19 apr 2009

Jørgen Borg, Peter Brandes, Christina Capetillo, Krass Clement, Joakim Eskildsen, Mads Gamdrup, Nicolai Howalt, John Jedbo, Astrid Kruse Jensen, Fie Johansen, Kirsten Klein, Janne Klerk, Henrik Saxgren, Trine Søndergaard

Skagens Museum
Se kort og tider

Der er udgivet et gennemillustreret katalog til udstillingen hvori historien bag sommerdagenen i Skagen fortælles af Hans Edvard Nørregård-Nielsen.

Del artiklen

'Skagensmalerne er ikke helt døde. Længe leve skagensfotograferne'

Facebook