Maskulinitet i oprør

Maskulinitet i oprør

Jesper Just: Romantic Delusions, videostill (beskåret), 2008.

Billedserie

Filmfestival

CPH PIX / MOMO – Moves in Movies: Jesper Just

14 apr 2011 1 maj 2011

Jesper Just

Huset Magstræde
Se kort og tider

PROGRAM 1 (vises 14., 17., 20., 23., 26. & 29. april - alle dage kl. 12.00)

A Vicious Undertow (2007)
Ingen Mand er en Ø (2002)
Bliss and Heaven (2004)
Romantic Delusions (2008)
This Love is Silent (2003)

PROGRAM 2 (vises 15., 18., 21., 24., 27. & 30. april - alle dage kl. 12.00)

Sirens of Chrome (2010)
No Man Is an Island II (2004)
A Voyage in Dwelling (2008)
Victim-as-hero: Eller, Michael Douglas en Social Taber (2001)
Some Draughty Window (2007)

PROGRAM 3 (vises 16., 19., 22., 25., 28. april samt 1. maj - alle dage kl. 12.00)

It Will All End In Tears (2006)
The Lonely Villa (2004)
A Fine Romance (2004)
A Question of Silence (2008)
Something to Love (2005)

Jesper Justs unikke katalog og velartikulerede opgør med normaliteten, maskuliniteten, identiteten og seksualiteten kan lige nu opleves i Magstræde under CPH PIX.

I øjeblikket ses CPH PIXslogo overalt i bybilledet. De københavnske biografer præsenterer film fra heleverden, der alle tegner et billede af filmmediets fremtid. Og der er ingengrænser for, hvad man kan forvente. Publikum kan opleve alt fra de underligstegenrehybrider til de nyeste stjerneskud på filmhimlen. Kortfilm og kunstfilm erder også plads til.

Husets biograf iMagstræde er omdannet til et veritabelt kino-museum, der giver et retrospektivtindblik i Jesper Justs kunstneriske praksis. Fra d. 14. april – 1. majpræsenterer CPH PIX og MOMO – Moves in Movies i alt 15 udvalgte videoværker afJesper Just, produceret i årene fra 2001-2010. Værkerne vises i 3 blokke påforskellige dage. 5 film ad gangen og altid kl 12 om formiddagen.

Alt er til forhandling
Mennesket har en evigtrang til at være i kontrol og forstå. Derfor opgiver mange, når de står ansigttil ansigt med kunst, som ikke umiddelbart giver mening. Jesper Just er ingenundtagelse.

At lede efter spor af mening eller altoverskyggende sandhed erderfor et helt umuligt projekt. Hans kunst består udelukkende af antydninger,og alt er til forhandling.

Paradokser og blødendehjerter
Fortællingerne ogproblemstillingerne udfolder sig i et særegent, mystisk og dragende visueltunivers. Modsat virkelighedens verden er menneskene hos Jesper Just ikkemeningsskabende væsener. Men søgende er de i høj grad.

Jesper Just: A Question Silence, 2008 (videostill)
Jesper Just: A Question Silence, 2008 (videostill)

Vi ser deres hjerterbløde, og den smerte, de bærer rundt på, bliver nærværende og meget konkret. Vikan relatere til deres frustrationer og lede ved livet, selvom vi ikke heltforstår dem. Det paradoksale stopper dog ikke her. Det står nemlig heller aldrigklart, hvad der præcist driver personernes handlinger og begær.

New York
Jesper Just er uddannetfra Kunstakademiet i 2003, men bor og arbejder til dagligt i New York. Flere afhans film er derfor optaget i New York.

Dette er især tydeligt i filmen ItWill All End In Tears, der slutter af med en selvmordsaktion og et festfyrværkeriaf dimensioner med udsigt over et imponerende arkitektonisk landskab. Det ersmukt og overvældende, men også enormt ensomt.

Det lurende vanvid
Hovedpersonerne i JesperJusts videoværker er oftest mænd. Særligt skuespilleren Johannes Lilleøreoptræder i flere af filmene.

Benedikte Hansen og Johannes Lilleøre i trilogien A Voyage in Dwelling, A Room of One's Own, A Question of Silence, 2008 (videostill)
Benedikte Hansen og Johannes Lilleøre i trilogien A Voyage in Dwelling, A Room of One’s Own, A Question of Silence, 2008 (videostill)

Hans karakter minder om Michael McDowell, derspiller hovedrollen i Stanley Kubricks voldelige og kontroversielle A ClockWork Orange (1971). Hos Johannes Lilleøre er der et vanvid, der lurer bagoverfladen.

Nyt billlede på manden
Det er oftest blevetobserveret, at det maskuline køn fremstår som neutral og umarkeret, mens detfeminine er eksplicit karakteriset. Dette billede kan ikke overføres tilhovedpersonerne i Jesper Justs videoværker.

Jesper Just udfordrer dentraditionelle og stereotypiske manderolle, der beskriver manden som viljestærk,aggressiv og ufølsom. Samtidig problematiseres vores forventning af, hvordankønnene er eller bør agere.

Prinsessen er en mand
Det er ganske tydeligt,at Jesper Just henter stof og inspiration fra queer-theory. Grænserne erflydende, og intet er sikkert.

Eventyret om prinsessen og det halve kongerigekan sagtens handle om en mand som i A Fine Romance, hvor en kvinde forføres afen halvnøgen mand, der vrider kroppen i erotiske og lokkende bevægelser. 

Jesper Just: A Fine Romance, 2004 (videostill)
Jesper Just: A Fine Romance, 2004 (videostill)

Kulturen fremmerstereotyper
Den amerikanskekønsforsker Judith Butler har blandt andre peget på, at vores køn ikke kun erbiologisk betinget, men i høj grad er en kulturelt bestemt, performativ ogrituel størrelse.

Både fin- og populærkultur er med til at fremme de klassiskekønsstereotyper, og derfor optager kunsthistorien – om det så drejer sig ombilledkunst, film, dans eller musik – Jesper Just.

Genkendelse og undren
Der hentes inspirationfra forskellige filmiske genrer såsom det klassiske melodrama og dansefilm,ligesom der refereres til filmhistorien. It Will All End In Tears indledessåledes med en klokkeklar reference til filmatiseringen af den tyske forfatterGünther Grass’ banebrydende roman Die Blechtrommel(1979).

Det ligger ikke tilkunstens natur at være meningsskabende eller kontroleret. At vi ikke forstår,det vi ser, er nødvendigvis ikke et problem. Vi må gerne efterlades med etstort rungende ekko af undren og spørgsmål. Dette er Jesper Justs videoværkers størstekvalitet.

Søndag d. 1. maj kl 16.30 gæster Jesper Just Cinemateket, hvor der afholdes en master class under titlen Emotions in Motion arrangeret i samarbejde med CPH PIX og MOMO – Moves in Movies, hvor kunstnerens videoværk Sirens of Chrome vil blive vist, og derefter inviteres publikum til et tværkunstnerisk debat om bevægelse i film modereret af leder af instruktørlinjen på Den Danske Filmskole, Jonas Wagner.

Billedserie

Filmfestival

CPH PIX / MOMO – Moves in Movies: Jesper Just

14 apr 2011 1 maj 2011

Jesper Just

Huset Magstræde
Se kort og tider

PROGRAM 1 (vises 14., 17., 20., 23., 26. & 29. april - alle dage kl. 12.00)

A Vicious Undertow (2007)
Ingen Mand er en Ø (2002)
Bliss and Heaven (2004)
Romantic Delusions (2008)
This Love is Silent (2003)

PROGRAM 2 (vises 15., 18., 21., 24., 27. & 30. april - alle dage kl. 12.00)

Sirens of Chrome (2010)
No Man Is an Island II (2004)
A Voyage in Dwelling (2008)
Victim-as-hero: Eller, Michael Douglas en Social Taber (2001)
Some Draughty Window (2007)

PROGRAM 3 (vises 16., 19., 22., 25., 28. april samt 1. maj - alle dage kl. 12.00)

It Will All End In Tears (2006)
The Lonely Villa (2004)
A Fine Romance (2004)
A Question of Silence (2008)
Something to Love (2005)

Del artiklen

'Maskulinitet i oprør'

Facebook