Kunstens symbolske fortolkning af økonomi – på godt og ondt

Kunstens symbolske fortolkning af økonomi – på godt og ondt

Anahita Razmi: Still fra videoen Iranian Beauty, 2013. Pressefoto

I den tematiske udstilling Money: Good and evil, som kan opleves på den tyske kunsthal Baden-Baden, vises der værker fra renæssancen frem til samtiden, der alle behandler kunstens forhold til økonomi.

Penges indflydelse gennem de sidste mange århundreder har spillet en betydelig rolle for udviklingen af samfundet, individet og politik. Både på godt og ondt.

Netop denne dobbelthed i økonomiens ahistoriske og abstrakte udvikling gennem tiden har billedkunstnere før renæssancen frem til i dag skildret i en rigdom af malerier, fotografier, skulpturer og installationer.

Den tematiske udstilling Money: Good and evil, der vises på kunsthal Baden-Baden, tager sit udgangspunkt i billedkunstens repræsentation af økonomien gennem de sidste 750 år. Her kan man blandt andet opleve værker af renæssancemaleren Lucas Cranach, fotografen Dorothea Lange og billedkunstnere som Andy Warhol, Anahita Razm, SUPERFLEX, Alicja Kwade og Jochen Höller.

Money: Good and evil består af både installationer, fotografier og malerier, der alle på kritisk og ukritisk vis fortæller historier om økonomiens indflydelse på samfundet: marxisme og kapitalisme, fattigdom i storbyer i slut 1800-tallet, populærkultur i 1960’erne, neoliberalismens fremmarch og finanskrisen i midt 00’erne.

Nedenfor kan du se udvalgte værker fra udstillingen, som kan opleves frem til den 19. juni 2016 tre steder i byen Baden Baden: i kunsthallen, på Casino Baden-Baden og Teater Baden-Baden.

Marinus van Reymerswaele: Die Steuereintreiber, ca. 1590. © Museum Stibbertz, Firenze
Marinus van Reymerswaele: Die Steuereintreiber, ca. 1590. © Museum Stibbertz, Firenze
Lukas Cranach: Ungleiches Paar, 1522. © Szépmúvészeti Museum, Budapest
Lukas Cranach: Ungleiches Paar, 1522. © Szépmúvészeti Museum, Budapest
Liu Jianhua: Good and evil money, 2008. Installationsview, pressefoto
Liu Jianhua: Good and evil money, 2008. Installationsview, pressefoto
Sylvie Fleury: Ela 75K, Plumpity . . . Plump, 2000. © Sylvie Fleury
Sylvie Fleury: Ela 75K, Plumpity . . . Plump, 2000. © Sylvie Fleury
Money: Good and evil, 2016. Installationsview, pressefoto
Money: Good and evil, 2016. Installationsview, pressefoto
Money: Good and evil, 2016. Installationsview, pressefoto
Money: Good and evil, 2016. Installationsview, pressefoto
Money: Good and evil, 2016. Installationsview, pressefoto
Money: Good and evil, 2016. Installationsview, pressefoto
Gabriel Kuri: Forecast, 2015. Installationsview, pressefoto
Gabriel Kuri: Forecast, 2015. Installationsview, pressefoto
Dorothea Lange: Migrant Mother, 1936. © Dorothea Lange
Dorothea Lange: Migrant Mother, 1936. © Dorothea Lange
Benedikt Braun: Jackpot, 2010. © Benedikt Braun
Benedikt Braun: Jackpot, 2010. © Benedikt Braun
Alicja Kwade: Kohle, 2006. © Alicja Kwade & SØR Rusche Sammlung, Berlin
Alicja Kwade: Kohle, 2006. © Alicja Kwade & SØR Rusche Sammlung, Berlin
Anahita Razmi: I've got it all (too), 2008. © Anahita Razmi & Carbon 12 Gallery
Anahita Razmi: I’ve got it all (too), 2008. © Anahita Razmi & Carbon 12 Gallery
SUPERFLEX: Investment Bank Flowerpots, 2015. © SUPERFLEX
SUPERFLEX: Investment Bank Flowerpots, 2015. © SUPERFLEX
Andy Warhol: 40 Two Dollar Bills, 1962. © Sammlung Froelich, Stuttgart
Andy Warhol: 40 Two Dollar Bills, 1962. © Sammlung Froelich, Stuttgart

Del artiklen

'Kunstens symbolske fortolkning af økonomi - på godt og ondt'

Facebook