Kampen for accept

Kampen for accept

Fra filmen Dont Ask Who I Am af Zheng Yi (Kina), 2007 (Pressefoto)

Billedserie

Udover det event- og filmprogram, som Gay and Lesbian Film Festival præsenterer er der i de kommende uger en række udstillinger, der tager afsæt i queer-tematikken.

Følg bl.a. linksene herunder

Er du heteroseksuel, homoseksuel, biseksuel eller måske transseksuel? Gay and Lesbian Film Festival 2010 og en række aktuelle udstillinger sætter ild til ideen om, at seksualitet er et parameter for accept. Queer-teorien er sprællevende!

I år fejrer Gay and Lesbian Film Festival 25 års jubilæum. Selvom navnet Gay and Lesbian Film Festival skriger på eksklusion og afskrækker alle, der ikke er homoseksuelle, er festivalen i løbet af de sidste mange år vokset fra sit navn.

I følge arrangørerne vises der nemlig film om, med, af og for hele regnbuespektret – bøsser, lesbiske, biseksuelle, transkønnede, tvivlere, interkønnede, aseksuelle og allierede.

Mangfoldigheden i denne brogede skare kan imidlertid samles under én hat, begrebet ’queer’. Men hvad dækker ordet ’queer’ over, og hvad går ’queer theory’ egentlig ud på?

Modkulturens nuancer
Siden slutningen af det 19. århundrede har den heteroseksuelle seksualitet defineret vores og resten af den vestlige verdens kultur og opfattelse af verden.

Som kulturel matrix bygger heteroseksualiteten på en implicit sexisme over for andre seksuelle orienteringer.

Med udviklingen af ’queer theory’ er der imidlertid blevet åbnet op for en bredere og mere nuanceret undersøgelse af kønnet og dets subjekter.

Fra filmen: La Dany: The Diva Of Bolivar Park af Julie & jim Giles (Canada) 2010. (Pressefoto)
Fra filmen: La Dany: The Diva Of Bolivar Park af Julie & jim Giles (Canada) 2010. (Pressefoto)

Du er godt nok sær
Oprindeligt dækker ordet ’queer’ over betydninger som sær, underlig, afvigende, unormal og skæv.

Det er ikke målet at fremme homoseksualitet, homoseksuelle temaer og homoseksuelle kunstnere eller blot kunstnere, hvis seksualitet er blevet fortiet eller benægtet.

Inden for den amerikanske bevægelse ’queer politics’ i 1990’erne blev begrebet ’queer’ sågar brugt som et slogan, der skulle ophæve slangbetegnelser for homoseksuelle.

Danske Ramona Macho slår sig gennem konventionerne i weekenden på Warehouse 9. (Pressefoto: Jackie Baier)
Danske Ramona Macho slår sig gennem konventionerne i weekenden på Warehouse 9. (Pressefoto: Jackie Baier)
Normalisering som magt
Det handler om at mærkeliggøre og sætte spørgsmålstegn ved vante forestillinger om identitet, køn og seksualitet.

At ’queer theory’ skulle tale stærkt for homoseksualitet er derfor en udbredt misforståelse. Titlen ’queer’ kan man tage på sig, hvis man opfatter normaliseringen som en magtudøvelse i sig selv.

Fuck Freud
Med udviklingen af ’queer theory’ gøres der ligeledes op med den binære tankegang, affødt af Freuds psykoanalyse, der går ud på at opdele og adskille det mandlige køn fra det kvindelige. Hvordan man er en normal mand, og hvordan man er normal en kvinde er altså fastlagt fra fødslen.

Psykoanalysen er siden modernismens tidsalder blevet brugt som forståelsesramme samt analyse og fortolkning af mennesket, dets identitet og forhold til verden. Herunder dyrkes særligt begreber som fortrængning og synet på homoerotisk begær som del af et infantilt stadie før udviklingen til voksent heteroseksuelt individ.

Queer theory
’Queer theory’ står høj grad i gæld til dekonstruktivismen, i dette tilfælde ført an ad Jacques Derrida og hans forskelstænkning. En tænkning, der bevidst går efter forskelle i tingene samt at skille betydninger ad, og derved snarere blotlægger end opbygger.

’Queer theory’ kombinerer desuden feministisk og postfeministisk teori med Foucaults tanker omkring seksualitet, maskulinitet og magt. Kort sagt handler ’queer theory’ om at dekonstruere selve begrebet om køn ved at opløse og udfordre seksualidentiteter.

Too Much Pussy! Feminist Sluts In The Queer X Show af Emilie Jouvet (Frankrig/Tyskland) 2010. (Pressefoto)
Too Much Pussy! Feminist Sluts In The Queer X Show af Emilie Jouvet (Frankrig/Tyskland) 2010. (Pressefoto)
Seksualiteten som attitude
Mærkelige potentialer samt homoseksuelle og homosociale tematikker fremhæves og heteroseksualitetens ideologiske jerngreb kritiseres.

Der etableres universer, hvor køn og seksualitet fungerer som attituder og roller i stedet for faste og forankrede dele af identiteten. 

Amerikanske filosof og retoriker Judith Butler, der i Gender Trouble (1990), Bodies That Matter (1993) og senest med tekstsamlingen Doing Gender (2004) har udviklet en teori om det performative subjekt og det performative køn.

For Judith Butler er identitetsmarkører som køn, seksualitet og etnicitet performative. I følge Judith Butler er identitet ikke noget vi har eller er, men noget vi gør gennem rituelle handlinger.

Eve Kosofsky Sedgwick
Siden hen har den amerikanske litterat Eve Kosofsky Sedgwick bidraget til ’queer theory’ ved at se på, hvordan det ’skæve’, tilsyneladende udefinerbare køn manifesterer sig, og som følge deraf også nedbryder vante forbindelser mellem køn, krop og seksualitet.

I dette møde mellem virkelighedens dogmer og denne mangfoldige performativitet skabes nye udfoldelsesrum, der anses som fundamentalt nødvendige. 

Den vestlige kultur er i krise
Det er Sedgwicks grundtanke er, at den moderne vestlige kultur er formet og mærket af en vedvarende krise i definitionen af homo- (og dermed også hetero-) seksualitet.

Denne krise er bestemmende for hele den vestlige bevidsthed.

Lilian Munk Rösing
Lektor i Litteraturvidenskab Lilian Munk Rösing (Københavns Universitet red.) forsøger i sin bog Kønnets katekismus (2005) at definere, hvad et køn er.

For Lilian Munk Rösing går projektet på den ene side ud på at definere kønnet udfra kærligheden i stedet for magt, og på den anden side at forstå biologien i et eksistentiel lys ved at anskue den kønnede krop som en situation og metafor.

Fra filmen Piedras St. af Matías Marmorato (Argentina) 2010 (Pressefoto)
Fra filmen Piedras St. af Matías Marmorato (Argentina) 2010 (Pressefoto)
 

Indenfor biologien opfattes den menneskelige krop jo som en deterministisk essens. Intet kan eller bør laves om.

Lilian Munk Rösing tænker kønnet udfra en eksistentiel og metaforisk optik, hvilket udfordrer de gængse og fastløste opfattelser af kønnet. På den måde forvandles kønnet til en svævende og til dels udefinerbar størrelse.

Burlesque
Foruden Gay and Lesbian Film Festival er der siden efterårets begyndelse blevet sparket godt og grundigt til vores vante forestillinger om køn, krop, seksualitet og identitet.

Det drejer sig om de tre shows New Burlesque (24. – 25. september), No Burlesque (29. – 30. oktober) og Neo Burlesque (26. – 27. november), der alle er repræsentationer af dansegenren og kunstformen burlesque.

Burlesque-performance er en genre som blander elementer af cabaret, strip, cirkus og vaudeville.

Britiske David Hoyle, der er en del af Burlesque-festivalen på Warehouse 9 i denne weekend. (Pressefoto)
Britiske David Hoyle, der er en del af Burlesque-festivalen på Warehouse 9 i denne weekend. (Pressefoto)
Fra salon til show
Kunstformen burlesque har en lang tradition bag, der strækker sig helt tilbage til de franske saloner i 1800-tallet (mest kendt er Moulin Rouge i 1890’erne), men opstod officielt i forskellige subkulturer og i den erotiske underholdningsbranche.

Men indenfor de sidste 10 år har der været en international revival – specielt i USA og England samt indenfor mainstreamkulturen.

Med New Burlesque Festival 2010 omdanner kunstneriske samt krops- og kønspolitisk bevidste aktører Warehouse9’s lokaler til en arena, hvor de traditionelle iscenesættelser af køn, identitet og seksualitet udfordres.

Kunstneriske opfordringer
Ved hjælp af kunsten er vi i stand til at sætte spørgsmåltegns ved virkeligheden, og i dette tilfælde også vores forestillinger om mandlighed og kvindelighed, køn, seksualitet og identitet.

En udfordring som både festival, events og udstillinger i disse dage tager helt bogstaveligt, når der luftes gevaldigt ud i konventionerne!

På de her adresser, kan der opleves forskellige events, arrangementer, udstillinger og fester under de sidste dage af Gay and Lesbian Film Festival:

CAFE INTIME: Allégade 25, Frederiksberg.
www.cafeintime.dk

FEMALE OXYGEN: Medborgerhuset, Kapelvej 44, København N.
www.femaleoxygen.com

GALLERI SIGNE VAD: Nansensgade 47, København K.
www.gallerisignevad.dk

JAILHOUSE: Studiestræde 12, København K.
www.jailhouse.dk

MENS BAR: Teglgårdsstræde 3, København K.
www.mensbar.dk

RUMKAMMERAT: Nansensgade 35, København K.
www.rumkammerat.dk

WAREHOUSE 9: Staldgade 23, København V.
www.warehouse9.dk

Lørdag den 31. okt. er der AFSLUTNINGSGALLA i Empire Bio fra kl. 21.30. Prisoverrækkelser af årets jury og visning af filmen THE LAST SUMMER OF LA BOYITA. Somersby og DJ efter filmen. Efterfest på BE PROUD - gratis indgang på billetten.

Gay and Lesbian Film Festival fejrer i år 25 års jubilæum. I den forbindelse kan du udloves en konkurrence, hvor det gælder om at finde på et nyt og bedre navn til festivalen. Vinder du, inviteres du til med til festivaldåben d. 1. december. Læs mere på Gay and Lesbian Film Festival 2010’s hjemmeside.

Basisgruppe og Lange løg
I forbindelse med Gay and Lesbian Film Festival 2010 og indtil 6. november vises udstillingerne Basisgruppen på Galleri Signe Vad og Lange løg hos Rumkammerat.

Not gay as in happy, but queer as in fuck you!
Parallelt med festivalen og indtil 19. november viser udstillingsstedet Goloss (Ny Carlsbergvej 26, Kbh V.) udstillingen: Not gay as in happy, but queer as in fuck you! Se mere her: www.goloss.org

Billedserie

Udover det event- og filmprogram, som Gay and Lesbian Film Festival præsenterer er der i de kommende uger en række udstillinger, der tager afsæt i queer-tematikken.

Følg bl.a. linksene herunder

Del artiklen

'Kampen for accept'

Facebook