Grafik og gadekunst på Heerup Museum

Grafik og gadekunst på Heerup Museum

Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum

Fra den 17. september i år har man kunnet opleve særudstillingen Linjen på Heerup Museum med værker af Keith Haring (USA), Henry Heerup (DK), HuskMitNavn (DK), A.R. Penck (D) og Retna (USA).

Udstillingen stiller skarpt på gadekunst og grafik og er kurateret af kunstsamler og kunstkender Jens-Peter Brask, der som Keith Haring og HuskMitNavn, selv var en del af graffiti- og skatermiljøet i 1980’erne. Brask har med afsæt i sin samling af international samtidskunst iscenesat et ekspressivt møde mellem gadens og folkets kunstnere – en slags hyldest til den enkle linje og det stærke budskab.

Via brugen af ironi og humor inviterer flere af udstillingens værker til refleksion over linjer og værdier i vores eget liv. “Hele verden har brug for optimister,” skrev Heerup på en note, og på hver deres måde insisterer de forskellige kunstnere på at skabe sammenhæng og mening i en kaotisk og ofte uoverskuelig verden.

En udtalt glæde ved det ornamentale udgør et yderligere bindeled mellem de udstillede værker. Ornamentet var ifølge Heerup grundlæggende en synlig forbindelse mellem kunsten og hverdagslivet, og flere af kunstnernes udtryk kan da også ses i mere kommercielle sammenhænge. Det folkelige understreges af kunstnernes forbrug og genbrug af hverdagens motiver og symboler, hvorigennem de når byens mennesker med deres kunst – uanset om den ses udtrykt direkte i gadebilledet som Street Art, eller der er tale om grafiske værker, som bærer gadekunstens enkle linjer.

I udstillingen kan publikum blandt andet opleve HuskMitNavns karakteristiske streg. HuskMitNavn har tidligere udtrykt sin beundring for kunstneren Henry Heerup og bidrager nu med en række grafiske værker, et gigantisk gavlmaleri i udstillingsrummet samt en overraskende installation i museumshaven for besøgende med hang til uhygge.

Nedenfor kan du se billeder fra udstillingen som kan ses frem til den 22. januar 2017.

Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
Heerup Museum, Linjen, installationsviews. Fotograf: Michael Dam, Heerup Museum
A.R. Penck: Erinnerung Rote Fate 1. udg. Original litografi, 56 x 76 cm. Edition Copenhagen. Foto: Lars Gundersen
A.R. Penck: Erinnerung Rote Fate 1. udg. Original litografi, 56 x 76 cm. Edition Copenhagen. Foto: Lars Gundersen
Keith Haring: Medusa Head, 1986. Sukker akvatinte 140 x 257 cm. Niels Borch Jensen Edition. Foto: Niels Borch Jensen Edition
Keith Haring: Medusa Head, 1986. Sukker akvatinte 140 x 257 cm. Niels Borch Jensen Edition. Foto: Niels Borch Jensen Edition
Henry Heerup: Ensomhedens Hjerte, 1954. Linoleumssnit, 81 x 111 cm. Heerup Museum. Foto: Michael Dam
Henry Heerup: Ensomhedens Hjerte, 1954. Linoleumssnit, 81 x 111 cm. Heerup Museum. Foto: Michael Dam
Henry Heerup: Politihånd og Påfugl, 1951. Linoleumssnit, 70,5 x 36,5 cm. Heerup Museum. Foto: Anders Sune Berg
Henry Heerup: Politihånd og Påfugl, 1951. Linoleumssnit, 70,5 x 36,5 cm. Heerup Museum. Foto: Anders Sune Berg

Keith Haring (1958-1990). Uddannet ved School of Visual Arts N.Y. og aktiv street-artist i New York i 1980’erne. Hans enkle piktogram-lignende motiver har fungeret som bro mellem popkunsten og gadekunsten. I udstillingen er Haring bl.a. repræsenteret med det monumentale tryk Medusa Head fra 1985.

Henry Heerup (1907-93). Uddannet på Det Kgl. Kunstakademi og en af Danmarks mest folkelige og kendte kunstnere. Fra 1940 og frem snittede Heerup linoleumssnit, ofte med omdrejningspunkt i menneskelige relationer. En større mængde af disse kan ses i udstillingen.

HuskMitNavn (f. 1975). Uddannet med afsæt i 1980’ernes grafitti-miljø, og blev i 1990’erne kendt for sine genkendelige motiver i gaden under pseudonymet HuskMitNavn. Er i dag repræsenteret på flere museer og veksler mellem gaden og gallerirummet som scene. Ud over grafiske værker har kunstneren skabt et gavlmaleri i udstillingsrummet.

A.R. Penck (f. 1939). Begyndte sin karriere under vanskelige forhold i det daværende Østtyskland. Udviklede en spontan abstrakt stil med referencer til forhistoriske billeder. Er repræsenteret i udstillingen med såvel grafik som maleri og skulptur.

Retna (f. 1979). Begyndte tidligt som grafitti-maler i Los Angeles og ledede snart en af byens mest innovative grafitti-kollektiver. Retna lever i dag som professionel international kunstner og har med sine særprægede skrifttegn, der er en blanding af mange kulturer, sat sit præg på såvel prestigefyldte bygninger som designs af VistaJet, Nike og Louis Vuitton. I udstillingen ses flere af Retnas markante malerier.

Kommentarer