Søren Martinsen: Besat Landskab
14 jan 20178 mar 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 2
Var Skagensmalerne helte, der malede fiskerne i et fortjent, realistisk lys, eller var de blot romantikere, der skabte falske, idylliske billeder? I sine nye værker stiller Søren Martinsen polemisk spørgsmål ved det nordjyske landskabs rolle som katalysator for de tilrejsende kunstneres fremstillinger af folkesjælen og de særlige kunstneriske begivenheder, der i sjælden grad har præget den danske historie.
Søren Martinsen er en original og visuel billedkunstner, der både arbejder med videokunst og maleri. Nu har han skabt en særlig kontekstuel soloudstilling, der er inspireret af de nordjyske omgivelser og produceret specifikt til Kunsthal NORDs rå udstillingsrum.

I en række nye værker tager den nyskabende billedkunstner således konkret og konceptuelt udgangspunkt i det nørrejyske landskab som katalysator for de mange kunstnerkolonier og særlige kunstneriske begivenheder, der har indvirket på den danske historie via kunstnernes ophold i denne karakteristiske landsdel.

Udstillingens værker forholder sig således kritisk og diskuterende til de kunstnere, der intervenerede i det landskab og den kultur, de valgte at flytte til. Var Skagensmalerne helte, der fremstillede fiskerne i et fortjent, realistisk lys eller var de blot romantiserende akademikere, der skabte falske, idylliske billeder? Og var besættelsen af Hjardemål Kirke for snart et halvt århundrede siden en visionær happening eller snarere en aggressiv, destruktiv handling, der ødelagde det Ny Samfunds tankefrigørende potentialer.

Søren Martinsen: Hjardemål
Søren Martinsen: Hjardemål

I Søren Martinsens visuelle fortolkninger bliver berømte og  farvestrålende malerier af Skagen Strand til dystre, mennesketomme skildringer i grålige toner, mens velkendte figurer fra den legendariske kunstnerkoloni nu optræder som skulpturelle interventioner på kunsthallens gulv. Tidligere skildringer af landsbyen Hjardemål og nedkradsede skitseplaner for den nu ikoniske Thylejr i Frøstrup, bliver i Søren Martinsens bearbejdninger til nye maleriske, eksplosive collager og enorme fototapeter, der dækker kunsthallens vægge fra gulv til loft.

Værkerne er ikke stramt historiefortællende eller dokumentariske, men behandler temaerne frit og er snarere billeder på deres egen præmis. Det visuelle aftryk er vigtigst for Søren Martinsen, der i sin praksis bruger kunsten til at afdække, udforske og observere virkeligheden med. Hans videoer handler ofte om de spor, mennesker efterlader, og hvordan de skaber landskaber og arkitektur.

Malerierne er moderne og barske tolkninger af landskabsmaleriet, hvis hårdt optrukne motiver han konceptuelt fastholder som en nærmest fastfrossen virkelighed eller landskabeligt stilleben.
Søren Martinsen arbejder vedvarende med at integrere flere mentale rum i sine malerier, så resultatet fremstår som et nyt og ofte skæbnesvangert udtryk. En sådan form for konceptuel og kritisk blending vil få de idylliserede nordjyske scenarier til at fremstå dobbeltbundne, fremmedartede, mystiske og uhyggelige. En slags superrealisme med mytiske lag, der gennemlyser landskabet og transformerer det til en anden, distanceret virkelighed.

Udstillingen er blandt andet støttet af Statens Kunstfond.

Kilde: Kunsthal NORD

Kunsthal NORD

Kjellerups Torv 5, 2. sal
9000 Aalborg

Tors-fre 11-17
Lør 11-15

Påsken: alle dage 11-15

Gratis entré

Kontakt

+45 3199 4125

Søren Martinsen: Besat Landskab
14 jan 20178 mar 2017
Kurator

Del

'Søren Martinsen: Besat Landskab'

Facebook