Karl Hurm: COLOURS – STORIES – POEMS
14 nov 20155 mar 2017

Pressefoto.
Pressefoto.

Blandt ca. 17.000 værker i Würth kollektionen findes små 200 værker af Karl Hurm. En maler, der har specialiseret sig i en særlig fantasifuld verden. Hurm blev født i 1930 i Haigerloch, nær Stuttgart, hvor han stadig lever. Karl Hurms intentioner var ikke at blive full-time kunstner, men et vigtigt vendepunkt i Hurms liv resulterede i en mere intensiv involvering i det kreative felt, som han allerede tidligt havde arbejdet med som såkaldt ”søndagsmaler”.Hans kunstneriske talent kan allerede spores som ganske ung i form af små tegninger kombineret med hans interesse i andre kunstners værker. Som en eksistentiel nødvendighed affandt han sig med i 1949 at overtage forældrenes frugt- og grønthandel i efterkrigsårene. Det betød, at han ikke længere havde muligheden for at forfølge og udøve sin kunstneriske kunnen. Nogle år senere måtte han på grund af sygdom opgive sin forretning, hvilket førte til ekstrem udvikling af Hurms kreativitet og produktivitet.Hans involvering i maleriet startede i de sene 60´ere, og fra 1970 deltog han i malerikonkurrencer. I 1972 vandt han 1. prisen for ”Sunday Painters”. De følgende år modtog han yderligere priser, hvilket førte ham til sin mere professionelle kunstneriske sti. Samme år åbnede en af Hurms protektorer den første Hurm udstilling i gallerisammenhæng. Siden da har Hurm skabt et omfattende antal malerier, collager, tegninger og skulpturer. Karl Hurm har en klar præference for små tætte formater og bliver kendt ud over sit eget hjemland, i resten af Europa og USA. Faktisk har han skabt sig et navn indenfor ”Outsider Art” feltet.Han har altid stræbt efter at skabe sit eget udtryk, men lader sig dog inspirere af store kunstneriske personligheder som Pablo Picasso (1881-1973) og Paul Klee (1879-1940). Hurm tiltrækkes af deres succes og adopterer den mere naivistiske udtryksform, men lader sig ellers ikke styre af forskellige kunstneriske strømninger eller tendenser.

HURMS MOTIVVERDEN
Hurms motivverden inkluderer hverdags objekter, landskaber og karakterportrætter, som han skildrer i en bevidst simpel stil i klare farver uden skygge eller centralt perspektiv. Hans værker refererer til magisk realisme, som skaber et link til kunstnerens hjemland. Hans drømmende, mangfoldige atmosfære og udtryksfulde symbolik udfolder sig i landskabsmotiver. Vigtigst er de historier, der er så typisk for Karl Hurm, hvor han indlejret i billedet – på visuel vis – beskriver de skiftende årstider. Et tilbagevendende tema er også relationen mellem mand og kvinde, som han oftest maler sammen, fokuseret på dette og daglige gøremål. Hans portrættering af kvinden viser stærke, robuste, stædige, hårdtarbejdende og som regel rødhårede, barmfagre kvinder.I Hurms tidligste malerier, spækket med kryptiske budskaber og i farverige fortællinger, finder vi temaer og indtryk af en mands opfattelse af verden – en mand, som er i færd med at betræde sin egen sikre kunstneriske sti.I virkeligheden overfører han sin homogenitet til nye udtryksfulde medier, såsom skulpturer, collager og samtidig eksperimenterer han med farverne. I en periode var den blå farve meget dominerende og alt var badet i blåt. Derefter tog den monokrome røde nærmest overhånd. Også Hurms håndtering af den hvide farve er fascinerende. Den indeholder nærmest altid hele hans farvepalet. Hurms stil er nemlig homogen – en stil, som han har udviklet henover årene, og som giver ham sin egen særlige signatur. Selv siger han om sine værker, at de bliver til som et uendeligt stykke strikketøj. Kulturforums udstilling med værker udelukkende fra Würths samling er et repræsentativt udvalg af Hurms værker gennem de seneste fire årtier. Udstillingen indeholder også nogle af de seneste værker: Skulpturer, collager og tegninger, der understreger Karl Hurms vedholdende, produktive kreativitet og fantastiske kunstneriske alsidighed.

NAIVISMEN
Det naive maleri blev specielt etableret som kunstform gennem maleren Henri Rousseau (1844-1910) ved udgangen af det 19. Århundrede. En kunstform opstod som reaktion på den akademiske kunsts formsprog og fandt sted sideløbende med udviklingen af impressionismen og symbolismen. Den naive maler arbejder ikke med teknisk korrekthed og forkaster perspektivets love i forsøg på at tolke virkeligheden umiddelbart og ureflekteret for at styrke maleriets følelsesmæssige udtryk.

Kilde: Kulturforum Würth Kolding

Kulturforum Würth Kolding

Montagevej 6, Industri N2
6000 Kolding

Man-tors 9-16
Fre 9-14
Søn 11-15

Gratis entré

Kontakt

+45 79323232

Karl Hurm: COLOURS – STORIES – POEMS
14 nov 20155 mar 2017

Del

'Karl Hurm: COLOURS - STORIES - POEMS'

Facebook