Kunsten – når folket taler ud!

Kunsten – når folket taler ud!

Direktør for KØS Christine Buhl Andersen. (Foto: Marie Norman Nyeng)

Billedserie

Udstilling

Det' vores kunst

10 okt 2010 6 mar 2011

Elmgreen & Dragset, Torben Kapper, Lisbeth Hermansen, Elisabeth Toubro, Leif Jepsen, K. Bjørn Knudsen, Kai Führer, Poul Agger, Hanne Varming, Øivind Nygård, Christian Lemmerz, Poul Gernes, Jørgen Carlo Larsen, Torben Schønherr, Carsten Juel-Christiansen, Marianne Hesselbjerg, Sven-Ingvar Andersson, Jørgen Haugen Sørensen, Cai Ulrich von Platen, Kaj Nyborg, Gitte Juul, Carsten Hoff, Niels Guttormsen, Kasper heiberg, Inge Ellegaard

KØS - Museum for kunst i det offentlige rum
Se kort og tider

I januar afholder KØS et seminar om kunst i det offentlige rum med udgangspunkt i forskningsprojektet.

I ny udstilling går KØS – museum for kunst i det offentlige rum tæt på den kunst, der er lige inden for rækkevidde, og som måske glæder dig eller irriterer dig: Kunsten i det offentlige rum støttet af Statens Kunstfond.

KØS er et museum for den kunst, der er tættest på alle os, der ikke er kunstsamlere; det er et museum for det, der kaldes kunst i det offentlige rum. Altså den kunst som er lige der, hvor hverdagen befinder sig – ude i virkeligheden.

Projektleder på Det' vores kunst Ulrikke Neergaard. (Foto: Marie Norman Nyeng)
Projektleder på Det’ vores kunst Ulrikke Neergaard. (Foto: Marie Norman Nyeng)
Kunst i vores hverdag
I udstillingen Det’ vores kunst, som åbner den 10. oktober 2010 kommer man via fem dokumentarfilm helt tæt på, hvad kunstens opgave og vilkår er derude på torve, hospitaler og alle de andre steder, hvor vi tilbringer vores hverdag.

Udstillingen og en stor bogudgivelse udspringer af et forskningsprojekt, hvor ambitionen med museumsdirektør Christine Buhl Andersens ord har været at undersøge livet omkring den kunst, som Statens Kunsfond har støttet i det offentlige rum gennem tiden.

Dem som lever i fast forhold med kunsten
I fem dokumentarfilm, produceret som en del af forskningsprojektet, møder vi nogle af dem derude i Danmark, som har et forhold til noget af den her offentlige kunst.

“Fra Thisted Gymnasium har vi et rigtig hyggeligt eksempel på, hvordan kunsten spiller ind på gymnasieelevernes hverdag. Den kunstinteresserede rektor Finn Jorsal fortæller om stedets tradition for at arbejde og lære omgivet af kunst, og vi følger fem meget reflekterede elever rundt på gymnasiet sammen med deres billedkunstlærer ”, fortæller projektleder på KØS Ulrikke Neergaard.

Herlev Hospital udsmykket af Poul Gernes. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)
Herlev Hospital udsmykket af Poul Gernes. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)

Poul Gernes totalkunst i Herlev
I en anden af filmene præsenteres det gigantiske kunstværk Herlev Sygehus.  

I 1968 skulle Poul Gernes dekorere forhallen på Herlev Sygehus. Men han endte med at udsmykke hele hospitalet fra kælder til auditorium med sine meget karakteristiske gennemtrængende farvekombinationer.

I filmen medvirker en patient med forstadium til Leukæmi og kunsten minder ham om, at han skal igennem sin sygdom for at komme tilbage til farverne uden for hospitalets mure – også selvom hans håndværker-venner synes, at hospitalsudsmykningen er noget værre rod.

Christian Lemmerz (t.h.) diskuterer sin skulptur med to indsatte i Statsfængsel Østjylland. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)
Christian Lemmerz (t.h.) diskuterer sin skulptur med to indsatte i Statsfængsel Østjylland. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)
Herlev Hospital udsmykket af Poul Gernes. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)
Herlev Hospital udsmykket af Poul Gernes. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)

Centralt grundlag men hvad fungerer
Det har været en ambition for direktør for KØS Christine Buhl Andersen at komme i lag med Statens Kunstfond, hun siger:

“De er det helt centrale grundlag for kunst i det offentlige rum i Danmark. Men deres mandater skiftes ud hvert tredje år og derfor historiserer de ikke over sig selv. Med forskningsprojektet ønsker vi at skabe diskussion om, hvad der fungerer.”

Et museum der går i klinch
Christine Buhl fortsætter: “Vi er et museum, hvis profil er altid at gå i klinch og være debatskabende, netop fordi vi beskæftiger os med den kunst, der er en del af hverdagen. Men først og fremmest er vi vidensskabende. Med projektet her har vi forsøgt at undersøge kunstens liv efter, kunstfonden har givet slip, journalisterne er gået hjem og der ikke kommer flere kritiske læserbreve.”

Grundig formidling er grobund for debat
Men projektet er i følge Christine Buhl først og fremmest en undersøgelse af, hvordan det, der oprindeligt var et socialdemokratisk dannelsesprojekt ved oprettelsen af Statens Kunstfond i 1960’erne, lever derude i lokalområderne, hvor folk ikke er orienterede mod kunstoplevelser men koncentrerede om deres hverdag. Med projektet ønsker KØS at denne grobund for debat og åbne øjnene for kunsten derude.

En af Poul Gernes stikkontakter på Herlev Hospital. (Foto: Kim Høgh Mikkelsen)
En af Poul Gernes stikkontakter på Herlev Hospital. (Foto: Kim Høgh Mikkelsen)
Folk vil tages med på råd
Og debat er noget kunsten i det offentlig rum ofte har affødt. Tænkt blot på balladen om Elisabeth Toubros omdiskuterede vanddrage på Store Torv i Århus.

I filmen Debat er det denne debat og furore om andre kunstprojekter, det handler om.

Et resultat af forskningsprojektets undersøgelser har været, at folk ude i lokalområderne gerne vil inddrages i planlægningen af kunstudsmykninger og projekter.

Vi vil overraskes!
Men ved folk, hvad folk vil have? Ja, det er et godt spørgsmål, for ifølge Ulrikke Neergaard så har forskningsprojektet også vist, at folk gerne vil overraskes og så vil de først og fremmest gerne have kunst, som er stedsspecifik og som forholder sig til deres sted.

Fængslet kunst
Det er også det, man helt tydeligt erfarer i dokumentarfilmens møde med de indsatte i Statsfængslet Østjylland. Her fortæller fængselspræsten om, det geniale hun oplever i Øivind Nygaards værk, der fungerer som altertavle. Kort fortalt er værket et hul i muren – og det kan vel kun virke tankevækkende, når man befinder sig i et lukket fængsel.

Elisabeth Toubros Torvenes Brøndsløjfe bedre kendt som “Vanddragen” på Store Torv i Århus. (Foto: Ib Andersen)
Elisabeth Toubros Torvenes Brøndsløjfe bedre kendt som “Vanddragen” på Store Torv i Århus. (Foto: Ib Andersen)
Hanne Varmings skulptur Mine oldeforældre i Statsfængsel Østjylland. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)
Hanne Varmings skulptur Mine oldeforældre i Statsfængsel Østjylland. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)

De indsatte fortæller i filmen til Christian Lemmerz, at hans skulptur er det mest omdiskuterede værk i fængslet –  Lemmerz får pointeret, at det var vigtigt for ham, at skulpturen skulle være stor, have noget med bodybuilding at gøre – og så skulle den være tvekønnet, fordi, den er en engel.

Hvad er det I vil ha?
Men når snakken i filmen falder på Hanna Varmings bronze-figurer, er meldingerne fra fængslet en overdreven ligegyldighed.

Kunstneren beretter i filmen, at hun i sit arbejde håbede på, at de indsatte ville kunne være sammen med figurerne stille og roligt.

Men hvad fungerer så bedst – det der falder i med hverdagen – eller det der skubber til os som eksempelvis Gjernes’ værk fra 1968?

Det er den slags problematikker udstillingen på KØS handler om.

Øivind Nygaards Altertavle i Statsfængsel Østjylland. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)
Øivind Nygaards Altertavle i Statsfængsel Østjylland. (Still fra filmen Frirum. Filmet af Kim Høgh Mikkelsen)

Formidling skal bane vejen for kvalificeret debat
Christine Buhl Andersen og Ulrikke Neergaard håber at forskningsprojektet/udstillingen og deres store indsats for at gøre formidling til en central del af projektet vil give anledning til debat.

De håber at publikum får holdninger til, hvordan vi lever med kunst i det offentlige rum og ikke mindst til, hvordan Statens Kunstfond bedst varetager deres rolle.

I Danmark skal der ved anlægning af offentlig byggeri bruges 1% af budgettet på kunst.

De fem dokumentarfilm; Proces, Frirum, Vokseværk, Mødested og Debat er tilrettelagt af Charlie Gaugler i Samarbejde med Ulrikke Neergaard og produceret af selskabet Træfilm. Journalist Christian Vorting har stået for interviews i filmen i samarbejde med tilrettelæggerne. Filmene er filmet af Kim Høgh Mikkelsen, som også har taget stillbillederne til bogen, som ventes færdig ved åbningen af udstillingen.

De femten kunstværker, man møder i filmene kan ses her:

VOKSEVÆRK
Inge Ellegaard: vægmaleri: ”Tankeværksted – Tankens flugt og selvstændighed” på Incuba Science Park, IT-huset Katrinebjerg i Århus fra 2008

Kasper Heiberg: ”Himmel – Bygning” Thisted Gymnasium, 1978

Niels Guttormsen: ”Vingehuset”, Egebjerggård, Ballerup 1990

Arkitekt Carsten Hoff, arkitekt Gitte Juul, billedkunstner Kaj Nyborg, billedkunstner Cai Ulrich von Platen og kurator Henriette Bretton-Meyer: ”Sol Over Urban Planen”, 2008

MØDESTED
Billedhugger Jørgen Haugen Sørensen og landskabsarkitekt Sven-Ingvar Andersson: ”Huset der regner” samt pladsudformning Sankt Hans Torv, København 1993

Billedkunstner Marianne Hesselbjerg, arkitekt Carsten Juel-Christiansen og landskabsarkitekt Torben Schønherr: ”Vestled”, Hvide Sande 2006

Jørgen Carlo Larsen: ”Torso-krukke-spejlbillede af skorsten”, Dybvad Søpark 1998

FRIRUM
Poul Gernes: totaludsmykning af Herlev Hospital, 1968-1976

Christian Lemmerz: ”Jailbird”, Øivind Nygård: "Sagens akter" og ”Altertavle” samt Hanne Varming: "Mand med barn", "Emma på bænk", "Mine Oldeforældre" og "Knælende dreng", Statsfængslet Østjylland, 2006

Gavlmalerier i Brande: Poul Agger: ”Kvinde og fugl”, Kai Führer: ”Sort/hvidt relief”, K. Bjørn Knudsen: ”Akrobatfantasi” og Leif Jepsen: ”Legetøjsdyr”, 1968

DEBAT
Øivind Nygård: ”Observatorium”, Mølle Plads i Aalborg fra 1992-2000, fra 2000 KUNSTEN - Nordjyllands Kunstmuseum

Elisabeth Toubro: ”Torvenes Brøndsløjfe”, Store Torv i Århus, 2003

PROCES
Lisbeth Hermansen: kunstrute/landsbyudvikling i Bjergby-Mygdal, 2010

Torben Kapper: skulpturer til Gl. Torv i Slagelse, 2010

Elmgreen og Dragset: ”Han”, Helsingør Havnefront, 2010

Billedserie

Udstilling

Det' vores kunst

10 okt 2010 6 mar 2011

Elmgreen & Dragset, Torben Kapper, Lisbeth Hermansen, Elisabeth Toubro, Leif Jepsen, K. Bjørn Knudsen, Kai Führer, Poul Agger, Hanne Varming, Øivind Nygård, Christian Lemmerz, Poul Gernes, Jørgen Carlo Larsen, Torben Schønherr, Carsten Juel-Christiansen, Marianne Hesselbjerg, Sven-Ingvar Andersson, Jørgen Haugen Sørensen, Cai Ulrich von Platen, Kaj Nyborg, Gitte Juul, Carsten Hoff, Niels Guttormsen, Kasper heiberg, Inge Ellegaard

KØS - Museum for kunst i det offentlige rum
Se kort og tider

I januar afholder KØS et seminar om kunst i det offentlige rum med udgangspunkt i forskningsprojektet.

Del artiklen

'Kunsten – når folket taler ud!'

Facebook